Σάββατο, 23 Απριλίου 2011

Κοστολόγηση προϊόντων: Ενα παράδειγμα!

Στο παρόν άρθρο θα μας απασχολήσει ο τρόπος με τον οποίο κοστολογείτε τα προϊόντα σας και γιατί όχι και τις υπηρεσίες σας. Με έναν απλό και εύκολο τρόπο θα σας δείξω πώς να δουλεύετε σωστά σύμφωνα με την οικονομική σκέψη και να έχετε το μέγιστο κέρδος κάνοντας ακόμα και τυχόν εκπτώσεις στους πελάτες σας. !!
Πάμε πολύ απλά να δούμε ένα παράδειγμα: Αν αγοράσετε κάτι 100 και το πουλήσετε 120 πόσο είναι το ποσοστό κέρδους που έχετε βγάλει; Το πρόβλημα φαίνεται σίγουρα απλό, και επειδή πολλοί θα βιαστείτε να πείτε 20%, σας καλώ να το ξανασκεφτείτε!!
Και αν το ξανασκεφτείτε και πείτε “σωστά είναι λιγότερο αφού δεν έχουμε βάλει λειτουργικά, μεταφορικά, φόρους κτλ.” σας λέω πως θα πρέπει και πάλι να το ξανασκεφτείτε!!
Το λάθος που κάνουν οι περισσότεροι είναι να διαιρούν το κέρδος τους με την τιμή κόστους (20 προς 100), ενώ αυτό που θα έπρεπε να κάνουν είναι να διαιρούν το κέρδος τους με την τιμή πώλησης του προϊόντος ή της υπηρεσίας τους (20 προς 120)
 Οι περισσότεροι νομίζουν πως έχουν κέρδος 20% κάτι το οποίο δεν είναι ακριβές (αυτό είναι το markup ποσοστό).
Για να το θέσω πολύ απλά το markup είναι η διαφορά που προκύπτει από την τιμή πώλησης με την τιμή κόστους ενός προϊόντος ή υπηρεσίας. Δηλαδή:
Markup = (Τιμή Πώλησης / Κόστος) – 1
Στο παράδειγμα μας δηλαδή είναι:
Markup = (€ 120 / 100) – 1 = 0,2 ή 20%
Και για να μετατρέψετε το markup στο πραγματικό περιθώριο κέρδους σας, προκύπτει ως εξής:
Περιθώριο Κέρδους = 1 – [1 / (markup+1)].
Το πραγματικό περιθώριο κέρδους τους είναι 16,7% μειωμένο κατά 3,3% από την αρχική τους πρόβλεψη (20/120 = 0,1667)!!
Το “μαθηματικό” αυτό λάθος, μπορεί να σημαίνει πολλά μέσα στην επιχείρηση αφού ο κάθε επιχειρηματίας νομίζοντας πως δουλεύει με ένα συγκεκριμένο ποσοστό κέρδους στην πραγματικότητα δουλεύει με άλλο.
 Και αν θεωρήσουμε πως στην τελική τιμή πώλησης προσθέσει και μια πιθανή έκπτωση προς τον πελάτη, ας πούμε της τάξης του 10%, τότε το ποσοστό κέρδους του μειώνεται ακόμα περισσότερο στο 7,4%.
Όχι δεν έχω κάνει λάθος τις πράξεις μου, αν αγοράσετε κάτι 100 και το πουλήσετε 120 δίνοντας στον πελάτη σας έκπτωση 10%, στην πραγματικότητα δουλεύετε με ποσοστό κέρδους 7,4% !!
Επίσης κάτι ακόμα πολύ σημαντικό που όλοι θα έχετε ακούσει ή χρησιμοποιήσει την έκφραση: “Από το προϊόν αυτό, έβγαλα 500% κέρδος” ή την έκφραση: “αυτός δουλεύει με ποσοστό 900% κέρδος”! Στα οικονομικά θα πρέπει να γνωρίζετε ότι δεν υφίσταται κέρδος 500 ή 900%! Η έκφραση αυτή είναι λάθος!!
Εάν σου κοστίζει κάτι 100 € και το πουλήσεις 1.000 επειδή είσαι έξυπνος, το κέρδος σου δεν είναι 900%, αυτό είναι το markup ((1.000 / 100) – 1 = 9 ή 900%). Θα πρέπει να γνωρίζετε ότι το περιθώριο κέρδους σας δεν μπορεί να είναι ποτέ πάνω από το 100%. Και στην περίπτωση αυτή θα είναι 90% ( 1 – [1 / (9+1)] = 0,9 ή 90%).
Εάν το κατανοήσετε αυτό πραγματικά θεωρώ ότι θα αλλάξουν πολλά στον τρόπο σκέψης που θα “τρέξετε” την επιχείρηση σας από εδώ και πέρα!
Δεν θέλω να σας κουράσω άλλο με αριθμούς, νομίζω όμως πως το προηγούμενο παράδειγμα δείχνει πόσο αναγκαίο είναι για την κάθε μικρή ή μεγάλη επιχείρηση να καταλάβει και να κάνει πράξη την σωστή κοστολόγηση των προϊόντων και υπηρεσιών της.
Πολλοί μπορεί να τα γνωρίζουν όλα αυτά και να τα εφαρμόζουν ήδη, όμως υπάρχουν ακόμα περισσότεροι που δεν τα έχουν σκεφτεί ποτέ. Προσπαθήστε εκτός από το ταλέντο στη δουλεία σας να αποκτήσετε και “Οικονομική Σκέψη”.

Popular Posts